čtvrtek 5. dubna 2012

Recenze: Princezniny deníky

Autor: Meg Cabotová
Originální název: The Princess Diaries
Přeložila: Eva Lapáčková
Série: Princezniny deníky
Díl: 1.
Počet stran, vazba: 232 stran, hardback
Nakladatelství: Knižní klub, 2001

Něco málo k ději
Mia Thermopolisová je poměrně normální čtrnáctiletá dívka, žíjící se svou matkou v New Yorku. Nezdá se nijak zvláštní, snad jen, že nikdy nebyla příliš hezká, oblíbená, neustále si zoufá, že jí nechtějí narůst prsa a ještě k tomu propadá z matiky. Navíc zjišťuje, že její mamka randí s panem Gianini, což je shodou okolností Miin učitel matematiky.
Mia si myslí, že už ji nemůže potkat nic horšího. Dokud nepřijede její otec. A neoznámí jí, že ona vlastně vůbec není normální dívka, ale princezna Genovie...

Autorka a styl psaní

Autorkou této knihy jest americká spisovatelka Meg Cabotová. Ta je v dnešní době už dosti známá a má za sebou hodně knih. Například právě Princezniny deníky, které mají už deset dílů, dále pak populární série Mediátor (tu miluju!), V kůži supermodelky či knihy Nenasytná a Slepá vášeň. Avšak Meg napsala ještě spoustu jiných knih.
Samotná tato kniha je psaná formou zápisků do deníku, jako může název napovídat. Na začátku vždy máte jaký je den a pak méně či více konkrétní udání času. Kniha je psaná jako skutečný deník, protože kromě vyprávění jsou přidány ještě různé poznámky, které si tam Mia dopisuje.
Při čtení mi nedělá problém uvěřit, že zápisky psala nějaká pubertální holka, jelikož mi místy přijdou lehce praštěné a prostě od srdce. Situace jsou popsány tak jak je Mia vidí, co během nich cítí. Pro čtení to není nijak složité a taky díky tomu jsem knihu přečetla za jeden den.

Příběh, průběh děje
Nějaká složitá záplatka tu není. Prostě se jedná o vyprávění ze života dívky, která je naprosto normální a najednou se dozví, že má být princeznou. Průběh knihy je, dalo by se říci, logický. Prostě to má nějaký ten smysl, nejsou tam nějaké nelogické blbosti, které by se u něčeho podobného mohlo čekat.
Na začátku se vlastně seznamujete s Miou samotnou, pak se dostanete k části, kdy zjistí, že je princezna a následuje popis toho, jak se s tím vlastně vypořádává, jaký to na ni má dopad. Přičemž tohle všechno na sebe pěkně navazuje, nic není nijak přeháněno a mně se to prostě četlo dobře.


Prostředí
Příběh se odehrává v New Yorku. Tady se musím přiznat, že mě to trochu mátlo. Znám totiž film Deník princezny, který je podle knih z této série, a tam Mia žije v San Francisku, pokud se nepletu. A tak nějak jsem si ten příběh pořád zasazovala do San Franciska, i když na New York poukazovaly názvy ulic, míst a to, že tam vlastně jezdí metrem. On je ten New York možná lepší místo pro tenhle příběh, ale já stejně měla sklon k tomu San Francisku.

Postavy
Hlavní postavou je již výše zmíněná Mia, která příběh i vypráví. Mia mi nepřijde jako špatná hrdinka. Vlastně s ní mám několik věcí a rysů i společných, ale trochu mi u ní vadila ta naivita. Protože podle mě je Mia hodně naivní. Někdy až moc. A kolikrát mě to dost rozčilovalo. I když zase oceňuji, že jí nakonec některé věci došly a ona začala trochu lépe myslet. Naivní určitě zůstane, jen doufám, že ji to trochu opustí.
Já sama jsem si dost oblíbila její kamarádku Lilly, která se mi zdá hrozně fajn a o dost méně naivní. Její chování je sice podmíněno tím, že její rodiče jsou psychologové, ale ona je tak dobře praštěná a rozumná zároveň. Tu jsem ráda měla a doufám, že v dalších dílech Lilly i nadále vystupuje.
Z těch dalších postav jsem měla ráda pana Gianiniho, Miinu matku a Michaela - bratra Lilly. Naopak mě poměrně dost rozčilovala Miina babička a matka jejího otce. Ta mi tak nějak lezla krkem a naprosto jsem chápala Miu, proč ji nemá ráda.

Hodnocení
Kniha se mi velmi líbila a hlavně mě dost pobavila, dlouho jsem se u nějaké knížky pořádně nezasmála. To rozhodně řadím mezi klady. Navíc se kniha prostě čte velmi snadno a bez problémů mě donutila si ji přečíst za jeden den, vlastně jen za pár hodin.
Prostě jsem se přesvědčila, že Meg Cabotová umí psát a pokud hledáte knihu na odreagování, tak rozhodně šáhněte po této, i když je spíše pro mladší slečny.

Konečné hodnocení:
8/10

Kam dál:
Zdroj obrázků: www.deviantart.com
Zdroj obálky: www.goodreads.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.