úterý 3. dubna 2012

Recenze: Procitnutí

Autor: Lisa McMann
Originální název: Wake
Přeložil: Čeněk Matocha
Série: Lovkyně snů
Díl: 1.
Počet stran, vazba: 216 stran, paperback
Nakladatelství: Fragment, 2011

Něco málo k ději
Janie je sedmnáctileté děvče, které zdála není tak obyčejné, jak se zdá. Má, dalo by se říci, zvláštní schopnost. Kterou bere spíše jako prokletí než dar. Janie se totiž propadá do cizích snů, přičemž to nijak nedokáže ovládnout, ovlivnit, což jí někdy může přivést do velmi nepříjemných situací.

Autorka a styl psaní
Autorkou této knihy je americká spisovatelka Lisa McMann, od níž jsem ještě neměla tu čest něco číst. A pokud se náhodou nepletu, tak Procitnutí je její první kniha, která se u nás vydala. Ze série Lovkyně snů Fragment vydal i druhý díl - Vstříc temnotě, přičemž je ještě díl třetí.
Co se týče stylu psaní, tak je poněkud odlišný a né každému může sednout. Kniha je vyprávěna jako by z pohledu Janie. Vždycky máte na začátku udaný datum a čas a až pak vyprávění. Za začátku se trochu skáče v minulosti, to aby se vám Janie představila. Později jsou to už jen dny, které plynou za sebou.
Mně osobně toto nevadilo, už jsem podobný styl zakusila při čtení knih ze série Spiknutí 365 (což mimochodem doporučuji hlavně mladším chlapcům, které chcete donutit ke čtení). A jakmile dění bylo už jen v jednom roce, tak to šlo bez problému.
Jinak autorka píše velmi snadně a tak trochu rázně, aspoň podle mě. Jelikož věty nebyly nijak složité a spíše krátké, tak se mi kniha četla snadno a rychle. Určitě ji doporučuji těm, kteří nemají rádi bichle a stačí jim slabší knihy.

Příběh, průběh děje
Nápad s propadáním se do cizích snů se mi líbí. Autorka ho rozhodně pojala zajímavě a podle mě i dost originálně. Rozhodně mě utvrdila v tom, že vidět cizí sny není žádná sranda, i když se to tak nezdá.
Za začátku byla kniha taková hodně o povídání a podle mě zas tak zajímavý příběh neměla, ale i přes to mě bavila. Vlastně mi nepřišla nějak zázračná a tak trochu jsem si říkala, jak to, že má od bloggerů, které sleduji, poměrně vysoké hodnocení. Ale četla jsem dál a dál. A pak už to začínalo být zajímavé. Někdy za půlkou mě kniha už vážně bavila, i když nabrala úplně jiný směr, než jsem čekala. Takový příběh jsem vážně nepředpokládala.
Ale mám výtku v tom, že se s tim nápadam mohlo pracovat trochu lépe. Mohlo se to udělat více akčnější a zajímavější. Avšak to je jen můj skromný názor.

Prostředí
Nějak si nepamatuji, že by tam bylo jménováno nějaké konkrétní město, ale to vůbec nevadí. Autorka stejně okolí nijak zvlášť nepopisuje a na místo, kde se příběh odehrává, tak velký důraz neklade.

Postavy
Jak už bylo řečeno, hlavní postavou je Janie. Ta to v životě nemá jednoduché. Kromě jejího "nadání" jí dělá problémy matka, která nepracuje a je závislá na alkoholu, otec je pro ni neznámý. Z toho důvodu na tom nikdy Janie nebyla finančně příliš dobře. Musela vyspět a osamostatnit se co nejdříve. Nyní místo své matky pracuje, vydělává si peníze, chodí do školy a má sen jít na vysokou. Prostě se s ní život nikdy nemazlil. A mně jí často bylo líto.
S Janie, jakožto hrdinkou, jsem problém neměla a někdy i ty její přehnanější reakce jsem docela chápala.
Další postavou jest Cabel. Velmi zajímavé jméno, že? Bohužel jsem se neudržela ho vyslovovat anglicky a proto u mě byl brzy přejmenován na Caleba. Takže pokud o něm budu mluvit jako o Calebovi, tak se předem omlouvám.
Nicméně Cabel je takový zvláštní klučina a já jsem dlouho nevěděla co si mám o něm vlastně myslet. Popravdě mě kolikrát hodně štval, hlavně kvůli Janie. Naštěstí vše bylo nakonec vysvětleno a já ho uznala za sympatického hrdinu.

Hodnocení
Knížka byla zajímavá a mě se opravdu líbila. Styl psaní mi lehce sedl, postavy jsem si poměrně oblíbila, i když ten průběh neprobíhal úplně podle mých představ a trošičku drhnul. Možná bych něco napsala jinak, ale třeba to byl autorčin záměr.
Dneska jsem si i objednala druhý díl (ten první jsem vyhrála na stránkách Knižního vesmíru) a těším se až mi dojde domů. Protože jsem na něj zvědavá. Kniha byla uzavřená tak, že slibuje slibné pokračování. Osobně doufám, že se s nim autorka popere o trochu lépe než s dílem prvním a že z něho nebudu zklamaná. Jelikož autorka potenciál má, tak uvidíme.
Na úplný závěr bych knihu doporučila osobám, které si chtějí trochu oddechnout od čtení složitých knih či se jinak odreagovat. Zároveň je to skvělá volba pro všechny, kdo neradi čtou mnohostránkové knihy, jelikož tato je opravdu maličká, až jsem se divila, když mi přišla domů. :)


Konečné hodnocení:
7,5/10

Kam dál:
Zdroj obálky: www.fragment.cz
Zdroj obrázků: www.deviantart.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.